Vegansk overnight oats med jordnötssmör och lönnsirap

Frukost, Mellanmål, Raw, Veganskt, Vegetariskt / Jordnötssmör, Kallgröt, Lönnsirap, Overnight oats, Raw, Rawfood, Veganskt, Vegetariskt / Permalink / 2
Overnight oats är en raw, kall gröt som får stå och svälla över natten i kylen, vilket gör att näringsämnena inte skadas vid upphettning, något de annars görs när man kokar vanlig havregrynsgröt på spisen eller i mikron. Nu var det ett tag sedan jag gjorde en overnight oats, så igår svängde jag ihop den så jag skulle få något gott till frukost idag. Det är ju egentligen busenkelt, det gäller bara att komma ihåg att göra den innan man går till sängs så den finns färdig på morgonen. Det fina med overnight oats är att man kan ha i precis vad man vill i den. Olika kryddor, nötsmör, bär, frukter, smaksatt yoghurt... Man kan också göra den på boveteflingor i stället för havregryn. Variationerna är oändliga. Jag gjorde en "basic" gröt med vanilj, och så tillsatte jag en klick jordnötssmör och ringlade över lite lönnsirap. Så himla gott! Jordnötssmör och lönnsirap är så barnsligt gott ihop (just saying...). Sött och salt... Mmm.
 
Nu blir det kaffe och lite jobb hemmavid idag.
Overnight oats 1 portion
1 dl havregryn (helt glutenfritt - ta glutenfria gryn eller boveteflingor)
½ dl havregurt 
1½ dl havremjölk
½ tsk vaniljpulver
1 msk chiafrö
 
Blanda ihop och ställ in i kylen över natten. På morgonen tar du fram din gröt, rör om och tillsätter valfria smaksättare.
#1 - - NORRSKEN EMMA:

smarrigt gott =)

ha en toppen helg
kram

Svar: Jaaa, jättesmarrigt!
Tack detsamma! :)
Kram
Nina W

#2 - - Maria Anderzon - Vegansk Skönhetsblogg:

GÖTT!!! Jag brukar faktiskt äta det flera gånger i veckan. Min favvo är på havregryn, chiafrön choklad protein och kokosmjölk.

Svar: Åh, det lät ju jättegott också. Choklad i en overnight oats kan ju inte vara fel! ;)
Nina W

Till top