Lyxig frukostgröt med sommarkänsla

Frukost, Glutenfritt, Mellanmål, Vegetariskt / Gröt, Hampafrö, Havregryn, Havregrynsgröt, Hälsosamt, Nyttigt, Pumpafrö, Solrosfrö / Permalink / 1
Jo, jag vet att hösten är (i princip) här, och ja, jag älskar hösten. Men jag älskar sommaren mer, och i år har det inte varit någon höjdarsommar vad gäller temperaturer i alla fall. Så det gäller att verkligen suga ur märgen ur sensommaren så mycket som det går.
 
Idag är jag hemma och är lite krasslig, men jag kunde inte låta bli att göra denna goda gröt med färgglad frukt som tillbehör. Så somrigt och gott! När man som jag är vegetarian så behöver man ta reda på var det finns protein så man får i sig det. Som köttätare får man ju i sig det med kött, fisk, ägg osv. Som vegetarian blir det att tänka om. Då är det bönor, linser, frön, tofu och liknande som man får använda sig av. Numera strör jag alltid lite extra solrosfrön, pumpafrön och hampafrö över mina frukostar så jag får i mig lite extra protein genom dessa.
För en portion:
1 dl havregryn (helt glutenfritt: ta glutenfria havregryn)
2 dl vatten
en nypa salt
1 msk chiafrö
1 msk hampafrö
½ dl solrosfrö
½ dl pumpafrö
 
Blanda ihop och koka i mikron på full effekt i 2 minuter (rör om efter halva tiden), eller 3 minuter på spis. Skiva över en nektarin och några jordgubbar. Toppa med lite extra hampafrö.
#1 - - Joanna-livet med Aspergers syndrom:

Så gott

Svar: Tack! Ja, det var verkligen supergott! :)
Nina W

Till top