Grillad quornfilé och ratatouille med twist

Glutenfritt, Lunch, Middag, Vegetariskt / Quorn, Quornfilé, Ratatouille / Permalink / 0
Visst är det underbart när sommaren klamrar sig fast några dagar till?! Idag har det varit riktigt varmt och skönt ute, och då är det extra jobbigt att vara inomhus och jobba och se ut genom fönstret på sensommardagen utanför. Sådana här dagar får man suga ut märgen ur, och vad passar bättre då än att grilla lite och till min grillade quornfilé gjorde jag en snabb ratatouille på lite blandade grönsaker i min kyl som skrek att få bli tillagade. Enkelt, nyttigt och så löjligt gott!
 
Ratatouille med twist
olivolja
1 msk paprikapulver
1 röd lök
1 zucchini
2 morötter
1 klyfta vitlök
1 stjälk selleri
1 paprika
3 tomater
1 grönsaksbuljongtärning
2 dl vatten
½ tsk honung (för veganskt: använd agavesirap)
1 tsk vitvinsvinäger
Herbamare och svartpeppar
hackade örter (jag tog oregano, timjan, fransk dragon och persilja)
oliver
 
Strimla löken och sellerin, hacka vitlöken och skär zucchinin i bitar, slanta morötterna. Värm olivoljan i en traktörpanna och lägg ner vitlöken och paprikapulvret. Låt kryddorna svettas lite innan du lägger i resten av hacket. Fräs en stund. Lägg ner strimlad paprika och hackade tomater och fräs runt lite lätt. Häll på vatten och grönsaksbuljongtärningen. Krydda med örtsalt och peppar, lite honung/agavesirap och vinäger och låt småputtra ca 5 minuter så att grönsakerna behåller lite krispighet. Smaka av med ev mer peppar och örtsalt. Toppa med hackade örter och oliver och servera.
 
Jag tog en quornfilé som jag kryddade med allkrydda (ekologisk) och grillade tillsammans med en bit majskolv. Till det lite kokt, närodlad potatis. Såååååååååå gott!
Till top